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전통 수행법/동의보감

동의보감-내경편 권1-01 집례

by 광명인 2023. 9. 27.

[동의보감 원문 링크]

신이 삼가 살피건대, 사람의 몸 속에는 오장육부가 있고
겉에는 근골(筋骨)ㆍ기육(肌肉)ㆍ혈맥(血脉)ㆍ피부(皮膚)가 있어 형태를 갖추며,
정(精)ㆍ기(氣)ㆍ신(神)이 또 장부와 온몸의 주인이 됩니다.

그러므로 도가(道家)의 삼요(三要-精,氣,神)와 석씨(釋氏)의 사대(四大-지,수,화,풍)가 모두 이것을 말하는 것입니다. 《황정경》에 몸 속의 모습에 관한 글이 있고, 의서에도 몸의 내외의 모습을 그린 그림[內外境象之圖]이 있습니다. 


도가에서는 청정(淸靜) 수양(修養)을 근본으로 삼고, 의사들은 약이(藥餌) 침구(鍼灸)로 병을 치료하니 
도가는 그 정밀함을 얻은 것이고, 의문(醫門)에서는 그 대강을 얻은 것입니다. 


이 책은 먼저 몸 속의 모습[內景]인 정(精)ㆍ기(氣)ㆍ신(神)ㆍ장부(藏府)내편(內篇)을 삼고, 다음으로 겉의 모습인 두(頭)ㆍ면(面)ㆍ수(手)ㆍ족(足)ㆍ근(筋)ㆍ맥(脉)ㆍ골(骨)ㆍ육(肉)으로 외편(外篇)을 삼았습니다. 또, 오운육기(五運六氣)ㆍ사상(四象)과 삼법(三法)ㆍ내상(內傷)과 외감(外感)ㆍ온갖 병의 증상들을 나열하여 잡편(雜篇)으로 삼았고, 끝으로 탕액편(湯液篇)침구편(鍼灸篇)을 두어 그 변화를 다하였습니다.

그러므로 환자가 책을 펼쳐 눈으로 보면 허실ㆍ경중ㆍ길흉ㆍ사생의 조짐이 거울에 비치듯이 명확하니 함부로 치료하여 요절하는 우환이 거의 없을 것입니다.

동의보감

[集例집례]

臣謹按人身內有五藏六府, 外有筋骨肌肉血脉皮膚, 以成其形, 而精氣神, 又爲藏府百體之主.
신근안인신내유오장육부, 외유근골기육혈맥피부, 이성기형, 이정기신, 우위장부백체지주

故道家之三要, 釋氏之四大, 皆謂此也, 黃庭經有內景之文, 醫書亦有內外境象之圖. 
고도가지삼요, 석씨지사대, 개위차야, 황정경유내경지문, 의서역유내외경상지도.

道家以淸靜修養爲本, 醫門以藥餌鍼灸爲治, 是道得其精, 醫得其粗也. 
도가이청정수양위본, 의문이약이침구위치, 시도득기정, 의득기조야.

今此書, 先以內景精氣神藏府爲內篇, 次取外境頭面手足筋脉骨肉爲外篇, 又採五運六氣,  
금차서,  선이내경정기신장부위내편,  차취외경두면수족근맥골육위외편,  우채오운육기
四象三法, 內傷外感, 諸病之證, 列爲雜篇, 末著湯液鍼灸, 以盡其變, 使病人開卷目擊,  
사상삼법, 내상외감, 제병지증,  열위잡편, 말저탕액침구,  이진기변, 사병인개권목격
則虛實輕重吉凶死生之兆, 明若水鏡, 庶無妄治夭折之患矣.
즉허실경중길흉사생지조,  명약수경, 서무망치요절지환의


[Heo Jun's Explanatory Comments] 

As I have observed, humans have five viscera and six bowels inside, sinews and bones, flesh, blood vessels, and skin outside, which forms a physical shape, essence, qi, and a spirit, which are the master of the viscera, bowels, and the whole body. Thus the Daoists' Three Principles (三要) and Buddha's Four Greats (四大) have all said this. 

There is a book titled The Scripture of the Yellow Court (黃庭經) about internal bodily elements (內景), and medical books that illustrate the body's interior and exterior (內外境象). 

Daoists emphasize purification(淸靜) and cultivation(修養) as principal; doctors treat diseases with medicinals, diet, acupuncture, and moxa. Daoists are thus precise and physicians have a general grasp of the matter. 

In this book, the essence, qi, spirit, viscera and bowels, and the internal elements comprise the Internal Chapter (內篇), and the head, face, hands, feet, sinews, vessels, bones, flesh, and the external elements comprise the External Chapter (外篇). Also, the five circulations and the six qi (五運六氣), the four manifestations (四象), the three methods (三法), internal damage, external contractions, and various symptoms of diseases are discussed in the Miscellaneous Chapter (雜篇). Lastly, there is a Herbs Chapter and an Acupuncture Chapter to complete. 

Thus the signs of deficiency and excess, lightness and severity, good and ill, and life and death will be revealed as clearly as a mirror to any patient who opens this book, and thus the misfortune of dying from wrong treatments will almost disappear.