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전통 수행법/동의보감

동의보감- 내경편 권1-03 신형身形

by 광명인 2023. 9. 27.

[동의보감 원문 링크]

《건착도》에, "하늘[天]의 형(形)은 건(乾)에서 나오니, 태역(太易), 태초(太初), 태시(太始), 태소(太素)가 있다. 
태역가 아직 드러나지 않은 것이고, 
태초는 가 시작하는 것이며, 
태시는 이 시작하는 것이고, 
태소는 이 시작되는 것이다. 
형기(形氣)가 갖추어진 다음에 아(疴)가 생긴다.
채(瘵)이고, 란 을 말하는 것으로 병이 이로부터 생기는 것이다. 
사람은 태역으로부터 생기고, 병은 태소로부터 생긴다"고 하였다.


《참동계》의 주에, "형기形氣가 아직 갖추어지지 않은 것을 홍몽(鴻濛)이라 하고, 형기形氣가 갖추어졌으나 아직 분리되지는 않은 것을 혼륜(混淪)이라 한다. 

《역》에서 '역易에 태극太極이 있으니 이것이 양의(兩儀)를 낳는다'고 하였는데, 역易은 홍몽을 말하는 것이고 태극太極은 혼륜을 말하는 것이다. 건곤乾坤은 태극이 변화한 것인데, 합쳐지면 태극이 되고 나누어지면 건곤이 된다. 그러므로 건곤을 합쳐서 말할 때는 혼륜이라 하고, 건곤을 나누어서 말할 때는 천지라고 한다. 

《열자》에, '태초는 기시작이고 태시는 형의 시작이다'라 하였는데, 이와 비슷한 뜻이다"라 하였다.

빅뱅우주

[形氣之始형기지시]

乾鑿度云, 天形出乎乾, 有太易太初太始太素. 
건차도운, 천형출호건, 유태역태초태시태소
夫太易者未見氣也. 
부태역자미견기야
太初者氣之始也. 
태초자기지시야
太始者形之始也. 
태시자형지시야
太素者質之始也. 
태소자질지시야
形氣已具而痾, 痾者瘵, 瘵者病, 病由是萌生焉. 
형기기구이아, 아자채, 채자병, 병유시맹생언
人生從乎太易, 病從乎太素.
인생종호태역, 병종호태소

參同契註曰, 
참종계주왈
形氣未具曰鴻濛, 具而未離曰混淪. 
형기미구왈혼몽, 구이미리왈혼륜

易曰, 易有太極, 是生兩儀. 易猶鴻濛也. 太極猶混淪也. 
역왈, 역유태극, 시생양의. 역유혼몽야. 태극유혼륜야
乾坤者太極之變也. 合之爲太極, 分之爲乾坤. 
건곤자태극지변야. 합지위태극, 분지위건곤
故合乾坤而言之謂之混淪, 分乾坤而言之謂之天地. 
고합건곤이언지위지혼륜, 분건곤이언지위지천야

列子曰, 太初氣之始也. 太始形之始也. 亦類此.
열자왈, 태초기지시야. 태시형지시야. 역류차.


[The Beginning of Form and Qi]

In the Book of Changes Heavenly Qian Chisel Measurement (乾鑿度), it is said: 
"The specific image of heaven comes from geon (乾), which can be classified into the great change (太易), great beginning (太初), great opening (太始), and great simplicity (太素). 
The great change is when qi is not manifested yet, 
the great beginning is when the qi starts to form, 
the great opening is when the form just begins to form, 
and the great simplicity is when texture starts to form. 
After form and qi are complete, a (痾) is then formed. A means chae (瘵), and chae means disease: disease comes from this. Humans originate from the great change and disease comes from the great simplicity." 

In the Annotation on the Token of the Agreement of the Three (參同契): 
"That which has not formed yet is called Hong-mong (chaos, 鴻濛) and the state of showing signs of formation but not yet separated is called Hon-ryun (chaos, 混淪). 

In the Book of Changes (易經) it is said, 
"The supreme ultimate (太極) is divided into two and forms yin and yang. Changes and the supreme ultimate refers to the chaotic state (混淪, 鴻濛). Geon trigram (乾, meaning heaven in the Book of Changes) and Gon trigram (坤, meaning earth in the Book of Changes) together form the supreme ultimate. Thus, when geon and gon are discussed together, it is called Hon-ryun (chaos, 混淪), and when they are discussed separately they are called heaven and earth. 

In the Liezi (列子), it is said that, 
"The great beginning is the beginning of qi and the great opening is the beginning of form, and it means  nearly the same thing."